Villkor

Villkoren gäller från 2025-04-01. Installationer gjorda före detta datum kan ha andra villkor.

I texten nedan refereras till Boschprodukter vilket avser Bosch värmepumpar mindre än 20kW inklusive de tillbehör som vid installationstillfället har levererats av Bosch och har installerats tillsammans med värmepumpen.

1. Vem Bosch garanti gäller för
Bosch garanti gäller för köpare av Boschprodukt som är:
– fastighetsägare eller nyttjanderättshavare till den byggnad som Boschprodukten ursprungligen installeras i samt förvärvare eller nyttjanderättshavare av den byggnad som Boschprodukten ursprungligen har installerats i under förutsättning att ägarbytet anmäls till Bosch Värmepumpar.
För att Bosch garanti skall gälla måste den installerade Boschprodukten anmälas för registrering till Bosch Värmepumpar av installatören.


2. När gäller Bosch garanti
– Bosch garanti gäller i tillägg till köplagen och konsumentköplagen.
– Bosch garanti omfattar Boschprodukten inklusive de tillbehör som vid installationstillfället har levererats av Bosch och har installerats tillsammans med Boschprodukten.
– Installatören ansvarar för registrering av Boschprodukten varpå Garantibeviset utfärdas och distribueras. Garantibeviset är en värdehandling.
– Garantitiden är tre (3) år räknat från dagen för installationen angiven på garantibeviset.
– För Boschprodukter som servats enligt Bosch Serviceprogram, se punkt 13, gäller en utökad garanti. Den utökade garantin är fem (5) år, eller sex (6) år på Boschprodukten i sin helhet räknat från dagen för installationen angiven på garantibeviset. Boschproduktens garantitid, fem (5) år, eller sex (6) år framgår av garantibeviset för den Boschprodukt som installerats. Värmepumpens garantitid, fem (5) år eller sex (6) år, framgår av garantibeviset för den värmepump som installerats. Bokning och kostnad för fullföljandet av serviceprogrammet hanteras och bekostas av köparen/kunden.
– Garantitiden för utbytt komponent eller reservdel överstiger inte den ursprungliga garantitiden för Boschprodukten.
– Bosch garanti upphör att gälla om Boschprodukten flyttas eller ominstalleras.


3. Vad Bosch garanti gäller för
– Bosch garanti gäller för avhjälpande av Bosch konstaterade fel på Boschprodukter av typen värmepumpar <20kW effekt inklusive de tillbehör som vid installationstillfället har levererats av Bosch och har installerats tillsammans med Boschprodukten.
– Bosch garanti gäller inte serviceåtgärder som enbart avser information om Boschproduktens funktion alternativt vid handhavandefel.
– Bosch garanti berättigar inte till någon ekonomisk ersättning.


4. Var gäller Bosch garanti
Bosch garanti gäller i Sverige för Boschprodukter som har köpts och installerats i Sverige.


5. Omfattning
Bosch garanti gäller samtliga kostnader för material och arbete som uppkommer i samband med avhjälpandet av Bosch konstaterade fel på Boschprodukter inklusive de tillbehör som vid installationstillfället har levererats av Bosch och har installerats tillsammans med Boschprodukten. Vid en reklamation som leder till utbyte av en hel Boschprodukt ersätts denna med en motsvarande Boschprodukt.


6. Allmänna undantag
Bosch garanti gäller inte:
– Om Boschprodukten inte garantiregistrerats.
– Transportskador, felaktig installation, skador genom yttre påverkan som t.ex., men inte begränsat till, skadegörelse, brand, explosion, vattenskada, elfel som t.ex. fasfel eller kortslutning eller påverkan genom naturhändelser som t.ex. översvämning, storm, åsknedslag etc.
– Fel genom slitage som uppstått genom onormal användning eller bristfälligt underhåll.
– Om Boschprodukten inte servats enligt Bosch serviceprogram (se punkt 2 och 13)
– Om Boschprodukten inte brukats i avsedd miljö eller sköts på ett korrekt sätt i enlighet med instruktionsboken.
– Reparationer utförda av ej auktoriserade servicepartners.
– Fel på komponenter i systemet som inte levererats av Bosch såsom värmesystem, borrhål, rördelar etc.
– Förbrukningsartiklar såsom filter, filterbyten, filterrengöring, batterier, offeranoder etc. Ej heller för påfyllnad av vätskor i t.ex. värme alt köldbärarsystem.
– Indirekt skada och följdskador på annan utrustning, byggnad, fastighetstillbehör eller fastighet etc.
– Skada eller förlust som orsakats genom vårdslöshet eller uppsåtligen eller genom brott som t.ex. förskingring, bedrägeri eller liknande förmögenhetsbrott, trolöshet mot huvudman eller olovligt förfogande.
– Fel eller brist som upptäckts eller borde upptäckts under garantitiden och ej anmälts under denna tid.
– Indirekta kostnader till följd av felet som t.ex., men inte begränsat till, höjda elkostnader, utredningskostnader, ombudskostnader eller rättegångskostnader eftersom Bosch garanti inte berättigar till någon ekonomisk ersättning.
Om värmepumpen är installerad på en geografisk plats som inte kan nås utan alternativt transportmedel, t.ex. båt, snöskoter, helikopter eller liknande ersätts ej extra transportkostnader.


7. Felanmälan och åtgärd vid skada
Felanmälan skall ske omgående till installatör/återförsäljare, dock senast två (2) veckor efter det att felet upptäckts. Reparation skall utföras av Bosch godkänd servicepartner.


8. Påkallande av garantiarbete
Vid påkallande av ett garantiarbete, reparation eller annan serviceåtgärd som inte omfattas av Bosch garanti, faktureras faktisk kostnad enligt service-/installationsföretagets gällande prislista.


9. Om ursprunglig installatör/återförsäljare avvecklat företaget
Bosch garanti kvarstår även om ursprunglig installatör/återförsäljare avvecklat företaget. Om fel uppstår skall annan Bosch Climate Partner alt servicepartner kontaktas för anmälan av service eller garantiarbete. Information om vilka dessa är finns på Boschs hemsida.


10. Aktsamhetskrav
Boschprodukten och de tillbehör som omfattas av Bosch garanti skall handhas med normal aktsamhet så att skada eller förlust så långt som möjligt förhindras.


11. Ersättningsgrunder
Skada ersätts med reparation genom Bosch servicepartners försorg.


12. Force majeure
Bosch är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra förpliktelse enligt Bosch garanti om underlåtenheten beror på omständighet, som ligger utanför Boschs kontroll och som förhindrar fullgörandet av Bosch garanti. Sådana omständigheter kan t.ex. vara krig, krigshandling, terrorism, revolution, upplopp, brand, myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, konflikt på arbetsmarknaden, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, naturhändelser som t.ex., översvämning eller jordbävning. Det föreligger heller inget ansvar enligt Bosch garanti för fel på Boschprodukten eller de tillbehör som omfattas av Bosch garanti som uppstår direkt eller indirekt på grund av omständighet som ligger utanför Boschs kontroll eller liknande händelse.


13. Bosch Serviceprogram
Serviceprogrammet är utformat för att vid rätt tillfälle kontrollera och optimera Boschproduktens funktion. Fullföljande av serviceprogrammet är en förutsättning för att den utökade garantin enligt punkt 2 ska gälla.

Servicetidpunkter:
Servicepunkt I Utförs vid 3 år efter installation
(+/- 5månader).
Servicepunkt II* Utförs vid 5 år efter installation
(+/- 5 månader).

Service skall beställas via och utföras av ett auktoriserat ombud alternativt ombud med erfoderlig kompetens.

* Servicepunkt II utgår för Boschprodukter med garantitid fem (5) år samt Bosch Luft/luftvärmepumpar med garantitid sex (6) år.